مغز انسان به دلیل ظرفیتش محدود است و قادر به به خاطر سپردن قارچ صدفی تمام اطلاعات نیست.
سیستم حافظه برای ارجحیت دادن به اطلاعات حافظه مربوط به حفظ و افزایش تناسب اندام قارچ صدفی پرورشی تکامل یافته است.
ما قارچها را انتخاب کردهایم، منطقهای که در تحقیقات آموزش علوم به شدت نادیده گرفته شده است، تا بررسی کنیم که چه نوع اطلاعاتی در مورد قارچها توسط دانشآموزان دبیرستانی بهتر حفظ میشود.
علاوه بر این، ما بررسی کردیم که آیا اطلاعات مربوط به سمیت قارچ زمانی که فقط به صورت شفاهی یا در ترکیب با یک متن نوشته شده ارائه می شود، بهتر حفظ می شود.
نمونه پژوهش شامل 160 دانش آموز دبیرستانی قارچ صدفی کبابی از اسلواکی بود.
برای بررسی سوالات پژوهش از طرح آزمایشی بین موضوعی و درون آزمودنی پیش آزمون/پس آزمون استفاده شد.
داده ها از طریق پرسشنامه (با استفاده از مقیاس پاسخ لیکرت) جمع آوری شد. ما دریافتیم که اطلاعات مربوط به بقا (یعنی سمیت قارچ) به طور قابل توجهی بهتر از اطلاعات نامربوط به بقا (به عنوان مثال، نامگذاری و وقوع قارچ) حفظ شده است، اما هیچ تفاوتی در یادآوری بین شرایط ارائه وجود ندارد.
به طور غیر منتظره، دانش آموزان پسر اطلاعات مربوط به سمیت قارچ را به طور قابل توجهی قارچ صدفی خوراکی بهتر از دانش آموزان دختر حفظ کردند.
نتایج ما نشان می دهد که حفظ اطلاعات توسط دانش آموزان دبیرستانی در مورد قارچ هایی که باعث مسمومیت جدی می شوند مطابق با پیش بینی های تکاملی است و می تواند توسط معلمان علوم مورد استفاده قرار گیرد.
- منابع:
- تبلیغات: