تشخیص گوشت تازه و سالم گوسفندی

گوشت گوسفندی یک گوشت پرطرفدار با استفاده فراوان است که برای تشخیص تازه ترین گوشت گوسفندی از گوشت های نا سالم و مانده باید به چند نکته که در ادامه توضیح می دهیم، توجه داشته باشید.
گوشت بوقلمون اصفهان پیچیده از بافت ها و چربی هاست که دور استخوان را فرا گرفته اند و از لاشه دام و طیور بدست می آیند و در زمره مقوی ترین و سرشار ترین منابع مواد معدنی به شمار می روند مثل گوشت گوسفندی که مملو از ویتامین و پروتئین است و در آن آهن بسیار زیادی یافت می شود.
بطور کلی گوشت باید در برنامه غذایی هر فردی قرار داشته باشد و عدم مصرف گوشت بدن را ضعیف کرده و سیستم دفاعی بدن را مختل می سازد.

راه های تشخیص گوشت سالم از گوشت ناسالم

گوشت گوسفندی تازه معمولا رنگ روشنی داشته و از شفافیت خاصی برخوردار است و چربی های روی گوشت صاف و کاملاً سفید می باشند اما اگر گوشتی روی چربی هایش حباب وجود داشت و یا اینکه رنگی تیره و کدر داشت بدانید آن گوشت کم کیفیت است و حتی احتمال فاسد بودن گوشت وجود دارد البته بادتان باشد گوشت گوسفندی تیره گاهی به خاطر سن دام تیره شده است ولی بطور کلی بهتر است از خرید این گوشت ها صرف نظر کرده و گوشتی با رنگ روشن تهیه کنید.

یکی از پرمصرف ترین گوشت ها گوشت بوقلمون بدون استخوان است که تقریبا تمامی خانواده ها از آن مصرف می کنند و در مرحله بعدی گوشت گوسفندی است که اگر این گوشت از بره و گوسفندان جوان بدست آمده باشد تازه تر و خوشمزه تر خواهد بود ازین رو باید به برخی نکات در هنگام خرید گوشت دقت کنید تا گوشت تازه و سالم را از گوشت های ناسالم و یا گوشت های کم کیفیت تشخیص دهید.
گاهی گوشت رنگی روشن دارد اما از ترک و شکاف هایی برخوردار است و اطراف این شکاف ها قهوه ای شده، در این حال گوشت احتمالا فاسد است و یا کیفیتی پایین دارد و مدت ها در قصابی مانده است، گوشتی که از مدت کشتار بیش از دو سه روز در مغازه می ماند ممکن است رنگش شفاف باشد اما روی آن ترک و شیار وجود دارد و روی چربی ها هم حباب های ریز موجود است.
از روی بوی گوشت نیز می توان به تازه بودن و یا ناسالم بودنش پی برد بدین شکل که اگر گوشت بوی ترشیدگی و سرکه مانند می داد و یا بوی چرب تندی به مشام تان رسید یعنی اینکه گوشت کم کیفیت است و اگر هم بوی مردار داد بی شک گوشت فاسد شده البته گوشت فاسد را هر فردی می تواند از روی بو تشخیص دهد چراکه بویش شدیداً بوی بدی است و شبیه به بوی مردار دارد.
یک روش دیگر برای تشخیص گوشت تازه این است که گوشت را لمس کنید و اگر بیش از حد شل بود یعنی گوشت در حال فاسد شدن است و بلعکس یعنی اگر بیش از حد سخت بود یعنی گوشت مانده است البته گوشت برخی دام ها مثل گاوهای شیرده و پیر سخت است.
مایع لزج روی گوشت هم نشانه ای دیگر بر کم کیفیتی و ناسالم بودن گوشت گوسفندی است، اگرچه گوشت گوسفندی به خودی خود چرب و کمی لیز است اما گوشت ناسالم گوسفندی به خاطر ترشح مایعات درون گوشت و خونابه های فاسد بر روی گوشت باعث می شود که نتوانید گوشت را در دست نگه دارید، برای این کار بهتر است گوشت را با دست محکم فشار دهید بعد تشخیص خواهید داد که گوشت در چه درجه ای از کیفیت قرار دارد.
بطور کل گوشت گوسفندی تازه بهترین و خوشمزه ترین گوشت است که خواصش بی نظیر بوده و بهترین داروی کمخونی به شمار می رود، برای اینکه بتوانید گوشتی سالم و تازه خریداری کنید بهترین کار این است از یک مرکز معتبر این محصول را تهیه نمایید و روی گوشت را نگاه کنید تا مهرآبی رنگ بهداشت روی گوشت وجود داشته باشد و اگر مجبور به خرید گوشت از یک فروشگاه نا آشنا را داشتید باید اقدامات گفته شده را روی گوشت اجرا کنید تا درجه کیفی اش را به راحتی تشخیص دهید.